Założenie działalności gospodarczej wymaga przygotowania kilku dokumentów, które są wymagane dla osób, które chcą prowadzić własny biznes. Możliwości rejestracji i rozpoczęcia działalności jest kilka i nie jest to skomplikowane, jak może się wydawać. Jak otworzyć działalność gospodarczą? Ile trwa założenie firmy? oraz dlaczego warto wybrać biuro księgowe? Postaram się odpowiedzieć Państwu na nurtujące pytania w dzisiejszym wpisie. Zapraszam do lektury.
Rejestracja firmy przez internet – czy tak można?
Jest to jeden ze sposobów założenia własnej działalności. Zakładanie firmy online jest stosunkowo proste. Pierwszym krokiem jest wypełnienie wniosku w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (w skrócie CEIDG), jest to spis przedsiębiorców będących osobami fizycznymi. Aby móc skorzystać z takiej formy założenia działalności gospodarczej, potrzebujemy:
- bezpłatnego Profilu Zaufanego lub podpisu kwalifikowanego (płatna opcja),
- posiadać konto na stronie CEIDG,
- własnego adresu e-mail.
Jakie dane powinien zawierać prawidłowo sporządzony wniosek CEIDG? Poniżej wymienię wszystkie rubryki, które należy wypełnić, aby wysłać wniosek online własnej działalności gospodarczej:
- Dane wnioskodawcy (imię, nazwisko, PESEL itd.),
- Adres zamieszkania wnioskodawcy oraz adres prowadzenia działalności,
- Nazwę firmy,
- Kody PKD – specjalne oznakowania różnych rodzajów działalności gospodarczej,
- Liczbę pracowników, którą będziemy chcieli zatrudnić,
- Dane do ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego,
- Formę opodatkowania własnej działalności,
- Adres przechowywania dokumentacji rachunkowej wnioskodawcy,
- Dane identyfikacyjne rachunków bankowych
Samych punktów do wypełnienia we wniosku CEIDG – 1 jest 31. Biuro Księgowe Liber zajmuje się usługami kadrowo – księgowymi. Pomożemy w wypełnieniu wniosku i wysłanie go do CEIDG.
Jeśli z jakiś przyczyn nie posiadają Państwo ani Profilu Zaufanego, ani podpisu kwalifikowanego, wniosek może zostać podpisany w urzędzie miasta lub gminy w terminie 7 dni od jego wypełnienia. Wystarczy nam tylko numer wniosku. Dzięki temu urzędnik odnajdzie nasz wniosek w systemie i przekaże nam go to podpisu.
Innym sposobem na założenie działalności gospodarczej jest rejestracja firmy przez bankowość elektroniczną. Wiąże się to z koniecznością założenia w tym samym banku konta firmowego.
Formularz CEIDG – 1 – co zrobić po jego wypełnieniu?
Jeśli wniosek CEIDG – 1 mamy wypełniony, konto firmowe w banku założone, kolejnym krokiem będzie wizyta w urzędzie skarbowym, jeśli chcemy zarejestrować firmę jako podatnika VAT . Należy przy tym wypełnić odpowiedni formularz – VAT – R . Złożenie formularza VAT – R można dokonać przez CEIDG lub dostarczyć urzędowi skarbowemu za pomocą poczty lub wizyty osobiście.
Zakładanie działalności wiąże się również ze złożeniem odpowiednich formularzy do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. W ciągu 7 dni od momentu wypełnienia wniosku CEIDG – 1, należy osoby ubezpieczone zgłosić do ZUS’u za pomocą druku ZUA. Zachęcam do zapoznania się z moich wpisem, który dotyczy ulgi na start dla przedsiębiorców – link.
Ostatnim krokiem po dokonaniu rejestracji działalności jest wybór prowadzenia księgowości firmy. Może ona odbywać się na kilka sposobów:
- Prowadzenie księgowości samodzielnie – o ile na początku wydaje się to prostą sprawą, tak z czasem natłok dokumentów i faktur do wypełnienia może nas przytłoczyć,
- Zatrudnienie księgowej – wiąże się to z dużymi kosztami, które ponosimy przy zatrudnieniu pracownika,
- Biuro księgowe – bezpośredni kontakt z Biurem rachunkowym znacznie ułatwi komunikację. Biuro rachunkowe przygotuje rozliczenia dokumentów kosztowych do zaksięgowania i wyśle deklaracje do urzędu skarbowego.