Z każdym rokiem rośnie na znaczeniu umieszczanie reklam Google AdSense na stronach WWW oraz aplikacjach. Dzięki temu może być generowany z tego tytułu przychód. Dla osób, które mają kłopot z księgowaniem przychodu z reklam, postaram się rozjaśnić kwestię i rozwiać wszelkie wątpliwości.
Reklama Google AdSense i Google AdMob – Co to?
Dla osób, które nie wiedzą w jaki sposób działa reklama Google AdSense i co to dokładnie jest – śpieszę z wyjaśnieniem. Najprościej rzecz ujmując, Google AdSense jest to program, który służy do rozmieszczenia w różnych formach reklam na swojej stronie internetowej. Dzięki wyświetleniu reklam przez użytkowników możliwy jest uzyskany przychód z tego rodzaju zarobku.
Oprócz Google AdSense dostępna jest też platforma o nazwie Google AdMob. Jest to osobna usługa, która umożliwia deweloperom zarobek na aplikacjach, które zostały przez nich stworzone. Po określeniu odpowiednich kryteriów, zgłaszający się reklamodawcy z gotowymi reklamami, które są wyświetlane w aplikacjach pobranymi na swoje telefony komórkowe.
Jak poprawnie księgować przychód z reklam Google?
Pod uwagę należy wziąć kilka czynników. Przede wszystkim zwróćmy uwagę na to, czy jest to przychód prywatny czy firmowy.
Aby zobrazować Państwu w jak najlepszy sposób księgowanie przychodu z reklam, posłużę się przykładami.
Pierwszym z nich jest przedsiębiorca z branży motoryzacyjnej, który prowadzi własnego bloga i umieszcza na nim wpisy dotyczące gotowania. W żaden sposób nie jest to związane z prowadzoną działalnością. Mimo to, uzyskuje zyski dzięki umieszczaniu reklam Google AdSense na swojej stronie. Wówczas dochodzi do sytuacji, że przychody z tego tytułu nie są zaliczane do tych z prowadzonej działalności gospodarczej, ale z tej prowadzonej osobiście i należy je umieścić w deklaracjach PIT-36 i PIT-37.
Inaczej ma się sytuacja, gdy przedsiębiorca generuje zyski z reklam, umieszczane na swojej stronie internetowej związanej z formą prowadzonej działalności. Wtedy jest to traktowane jako przychód firmowy i musi zostać ujęte w zeznaniu podatkowym. Należy pamiętać o obowiązku podpisaniu umowy z oddziałem Google.
Drugą kwestię, którą trzeba wziąć pod uwagę jest to czy jako przedsiębiorca, korzystamy ze zwolnienia podatkowego VAT, choć niezależnie od tego musimy zgłosić się do Urzędu Skarbowego, aby dokonać rejestracji wewnątrzwspólnotowego tzw. numeru NIP-EU, który od tego posiadanego już przez przedsiębiorcę, różni się przedrostkiem składającym się z ‘PL’.
Przychód z Google zobowiązuje przedsiębiorcę do złożenia deklaracji VAT-EU, który został dokonany z tytułu reklam Google AdSense. Następnie czynni podatnicy VAT przygotowują dla firmy Google fakturę VAT, a ci przedsiębiorcy, którzy są z niego zwolnieni – wystawiają rachunek.