Przedsiębiorca, który podejmuje się prowadzenia działalności gospodarczej, zmuszony jest nie tylko do generowania przychodów, ale również kosztów firmowych. Będą to różnego rodzaju wydatki, np. wynajęcie biura, sprzęt elektroniczny, zakup mebli biurowych czy odsetki od kredytu firmowego. Zwiększenie kosztów umożliwia zmniejszenie podstawy opodatkowania. W dzisiejszym wpisie odpowiem Państwu na pytanie czym są koszty firmowe, a także co możemy zaliczyć do kosztów prowadzenia działalności. Zapraszam do lektury.
Koszty działalności gospodarczej – co to jest?
Koszt firmowy jest kosztem uzyskania przychodu, czyli wydatkami, które poniósł przedsiębiorca w celu uzyskania przychodów lub zabezpieczenia źródła przychodów w okresie podatkowym. Przedsiębiorcy chcą zachować równowagę pomiędzy przychodami a kosztami. Ma to na celu uniknięcie płacenia wysokich podatków. W skrócie – im wyższe będą koszty uzyskania przychodu, tym niższa będzie kwota zapłaty podatku dochodowego. Warto jednak pamiętać o kontrolach urzędu skarbowego, który kontroluje przedsiębiorstwa pod względem wliczanych kosztów w prowadzenie działalności.
Koszty poniesione w celu osiągniecia przychodów, zostały wymienione w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie ma dostępnej jednak ścisłej listy rzeczy, która określa, czy konkretne wydatki są kosztem firmowym. Jednak w przypadku kontroli, urząd będzie chciał informację i dowody od przedsiębiorcy, że dany przedmiot był niezbędny do prowadzenia działalności. W przypadku nieprawidłowości to przedsiębiorca zostanie postawiony do odpowiedzialności.
Jakie wydatki można wrzucić w koszty działalności?
Szerzej rozwinę to, co opisałam w akapicie pierwszym. Oczywiście to, co możesz wrzucić w koszty firmowe, zależy głównie od profilu prowadzonej działalności. Z pewnością do kosztów działalności agencji marketingowej nie zaliczymy zakupu sprzętu do wiercenia betonu, ponieważ nie ma on związku z przychodami firmy.
Do kosztu uzyskania przychodu zaliczymy z pewnością meble biurowe do wyposażenia biura, akcesoria biurowe, środki czystości, sprzęt elektroniczny, potrzebne oprogramowanie czy kursy językowe dla pracowników. Istnieje wiele przedmiotów, a także usługi, które możesz zaliczyć i jednocześnie wliczyć w koszty prowadzenia działalności gospodarczej. W przypadku wydatków w firmie, warto przyswoić sobie wiedzę i odpowiedzieć sobie na pytanie – czym jest podatek VAT, a w zasadzie VAT od sprzedaży i VAT od zakupów. Postaram się to Państwu wyjaśnić w kolejnym wpisie.
Dlatego, jeżeli dopiero zarejestrowaliśmy swoją działalność gospodarczą, pozyskajmy wiedzę, która wyjaśni nam, czym jest koszt podatkowy, czy dany wydatek zostanie zaliczony do kosztów uzyskania przychodu oraz jaka wysokość ewentualnego podatku będzie do zapłacenia. Biuro rachunkowe Wrocław Edyty Cyburt prowadzi księgowość małych firm oraz średnich, podchodząc do każdego klienta indywidualnie, aby wspólnie odnosić sukcesy biznesowe. Zapraszamy do zapoznania się z naszym cennikiem biura rachunkowego Wrocław.